|
Propozice pohárového závodu kategorie Škoda 130, A2 + A6, F1/24, LMP/24
|
1. Společná ustanovení
1.1. Charakteristika
BRNĚNSKÁ HODINOVKA je závodem jednotlivců s hodnocením týmů.
1.2. Kategorie
Pohárový závod BRNĚNSKÁ HODINOVKA je vypsán v kategoriích: Škoda 130, A2 + A6, F1/24 a LMP/24
1.3. Pořadatelé a termíny závodů
1. SRC Brno | 16. 3. 2024 |
2. DDM Vítkov-Klokočov | 20. 4. 2024 |
3. SRC Brno | 25. 5. 2024 |
4. SRC Zlín | 7. 9. 2024 |
5. SCRC Jihlava | 12. 10. 2024 |
1.4. Ředitel seriálu
Ředitel seriálu je zodpovědný za organizaci celého seriálu, propozice, technická pravidla a celkové výsledky. Ředitelem seriálu je p. J. Švanda
1.5. Hlavní rozhodčí
Hlavním rozhodčím je vždy osoba stanovená pořádajícím klubem. Řídí vlastní závod a současně zodpovídá i za dodržování časového harmonogramu. Ostatní ustanovení dle soutěžních pravidel SRC.
1.6. Technická komise
Technická komise je tvořena ředitelem seriálu, hlavním rozhodčím a zástupcem pořádajícího klubu. Členové technické komise provádí technickou přejímku, zodpovídají za uzavřené depo, řeší veškeré technické problémy týkající se modelů, řídí závod a řeší případné problémy, které se vyskytnou během závodu (problémy s počítadly, penalizace, atd,).
1.7. Úprava dráhy
Pořadatel je povinen připravit povrch autodráhy ještě před začátkem pátečního volného tréninku. Tímto se rozumí očištění (umytí) povrchu autodráhy a jeho opětné nastříkání přípravkem pro zvýšení přilnavosti pneumatik. V průběhu organizovaných tréninků a závodů je zakázáno jakýmkoliv způsobem upravovat dráhu. O případném přimazání dráhy může rozhodnout výhradně hlavní rozhodčí po poradě s ředitelem seriálu a pořadatelem. Porušení se trestá diskvalifikací ze závodu. Čištění vodičů se za úpravu dráhy nepovažuje (nelze jej však provádět během jízdy).
1.8. Časový plán a pořadí kategorií
Pátek |
17.00 - 19.00 |
volný trénink Š 130 |
|
19.00 - 20.00 |
organizovaný trénink a přejímka A2 + A6 |
|
20.00 - 21.30 |
závod A2 + A6 |
|
21.30 - 24.00 |
volný trénink Š 130 |
Sobota |
8.30 - 9.30 |
organizovaný trénink Š130 |
|
10.00 |
start 1.části hodinovky Š130 |
|
15.00 - 15.30 (cca) |
organizovaný trénink F1/24 |
|
16.00 |
závod F1/24 |
|
|
následuje LMP/24. |
Časový plán může být přizpůsoben počtu účastníků a průběhu vlastního závodu.
1.9. Startovné
Senioři 400,- Kč, junioři 200,- Kč, žáci 100,- Kč, bez ohledu na počet kategorií. Finanční prostředky ze startovného budou při všech závodech rozděleny takto:
70 % - náleží pořadateli
30 % - je pořadatel povinen převést ve prospěch pokladny seriálu, na nákup pohárů pro vyhlášení celkových výsledků jednotlivých závodů a na nákup cen pro závěrečné vyhlašování výsledků seriálu.
1.10. Propozice a výsledkové listiny
Pořadatel je povinen vydat a rozeslat propozice a výsledkovou listinu dle soutěžních pravidel SRC, a to nejlépe v elektronické podobě. Propozice a výsledkové listiny je možné taktéž najít na http://srcbrno.cz.
1.11. Přihlášení do závodu
Každý jezdec se musí přihlásit na stránky pořadatele nebo SMS pořadatele, nejpozději 5 dnů před konáním závodu! Nepřihlášeným nebude zajištěno občerstvení ani ubytování!!!!
2. Soutěžní pravidla
2.1. Přejímka modelů
Dle stavebních pravidel SRC. Technickou přejímku provádí technická komise závodu. Po závodníkovi je možné při přejímce požadovat platnou licenci SMČR. Při přejímce může být označen použitý podvozek a karosérie. V průběhu závodu je zakázáno měnit podvozek i karoserii.
2.2. Uzavřené depo
Po přejímce jsou všechny modely uloženy v tzv. “uzavřeném depu”, které je pořadatel pro tento účel povinen zabezpečit. Závodníkovi je model vydán na start, po ukončení jízdy se vrací zpět!
2.3. Přerušení jízdy
Během závodu se jízda přerušuje při vypadnutí modelu pod mostem na hlavní rovince před jezdci nebo v místě, kde není dostupné nasazovačům, při vypadnutí většího počtu modelů nebo při poškození dráhy (např. odlepené stínění). Pokud model vypadne z dráhy vlastním přičiněním na zem, dráha se nezastavuje! Výjimkou jsou místa běžně nedostupná nasazovači (vně autodráhy). Jezdec může upozornit rozhodčího slovem „stop“. Neoprávněné zastavení dráhy je potrestáno penalizací - 2 kola za každý jednotlivý prohřešek. V době přerušení jízdy je možno pouze srovnat kartáčky, zamáčknout špendlíky, případně oddělit zakleslé modely. Ostatní opravy jsou zakázané. V případě, že byl model zjevně poškozen jiným závodníkem nebo chybou nasazovače, může rozhodčí povolit poškozenému závodníkovi přiměřenou opravu.
2.4. Protesty
Protest je možno podat v průběhu závodu, nejpozději však do 15 minut po skončení jízdy. Protest se podává hlavnímu rozhodčímu se zálohou 300,- Kč. Ten je povinen rozhodnout o protestu do 1 hodiny po podání. V případě neoprávněného protestu propadá vklad ve prospěch pokladny seriálu.
2.5. Nasazování
Každý závodník je povinen po dojetí své skupiny osobně zabezpečit nasazování modelů v následující jízdě. Zastupování je přípustné pouze ve výjimečných případech se souhlasem hlavního rozhodčího. Tato povinnost platí i pro organizovaný trénink! Pokud závodník nesplní povinnost nasazování v organizovaném tréninku, je zbaven možnosti dalšího tréninku v dané kategorii. V případě potřeby může hlavní rozhodčí rozšířit tuto povinnost na dvě, tři skupiny, popřípadě na kohokoliv z účastníků závodu. Poslední skupině nasazují jezdci skupiny první. Pokud se závodník nedostaví do ukončení „warmupu“ k nasazování, je hlavní rozhodčí po odstartování jízdy povinen nepřítomného penalizovat ztrátou 10 kol ze současného závodu dané kategorie. Pokud se závodník záměrně vyhýbá i dalšímu nasazování, bude penalizován ztrátou 10 % z dosaženého výsledku v následujícím závodě.
2.6. Oprava modelu během jízdy
Každý závodník je zodpovědný za své auto a svého „mechanika“! Pokud je model v takovém stavu, že ohrožuje plynulost závodu, má hlavní rozhodčí právo vyloučit daný model z jízdy, dokud nebude opraven. V případě, že chce závodník model opravovat nebo vracet zpět na trať, může si jej vzít, nebo vrátit v prostoru před jezdci, nebo auto může vzít nebo vrátit „mechanik“ v „bezpečné zóně“. Pokud se stane, že tímto konáním je způsobena kolize, je závodník penalizován ztrátou 10 kol.
2.7. Bodování jednotlivců
Ve všech kategoriích se boduje od 1. do 10. místa (15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 – 1 bod). Závodníci umístění na dalších místech budou hodnoceni následným bodovým systémem od 11. místa 0,95 bodu – 12. místo 0,90 a každé další místo vždy o 0,05 bodu méně. Pokud se závodu nezúčastní alespoň 8 závodníků dané kategorie, závod se nezapočítává do celkového hodnocení. Vítězem se stává závodník s největším počtem bodů. Při rovnosti rozhoduje lepší umístění, popřípadě vyšší počet lepších umístění.
2.8. Bodování týmů Š130
Do soutěže týmů Š130 se započítávají výsledky dvou nejlepších závodníků startujících v týmu podle bodů dosažených v závodě. Závodník může v současném roce startovat (bodovat) pouze v jednom týmu. Vítězem se stává tým s největším počtem bodů. Při rovnosti rozhoduje vyšší počet lepších umístění.
3. Systém závodu
3.1. Startovní listina
Pro první závod se u všech kategorií sestaví podle výsledků závodu Brněnská hodinovka 2023, v dalších závodech podle průběžného pořadí.
3.2. Start jednotlivých jízd
První jízda startuje ze startovní čáry. Další jízdy z místa, kde modely ukončily předchozí jízdu. Po poslední jízdě se připisují metry, popř. díly dráhy.
3.3. Přestávky mezi jízdami
Přestávky mezi jízdami jsou 1 až 2 minuty. O případném prodloužení, nebo i zkrácení přestávky může rozhodnout výhradně hlavní rozhodčí po poradě s ředitelem seriálu a pořadatelem. Během přestávky musí model zůstat na daném úseku dráhy, kde dokončil jízdu, nebo na jeho místě musí být „označení“ se jménem závodníka. Model se nesmí odnášet do prostoru depa závodníků, ale musí zůstat v prostoru autodráhy. V případě porušení tohoto pravidla, je jezdec potrestán penalizací 10kol, při každém dalším opakování se trest zdvojnásobí! Přestávky lze využít na označení modelů, výměnu ovladačů, čištění vodičů a běžnou údržbu modelu, kterou je myšleno pouze umytí, popř. srovnání kartáčů, umytí podvozku, zamáčknutí špendlíků, případná kontrola světlosti. K tomuto lze využít pouze benzín, hadr a technickou desku. Cokoliv jiného je zakázáno! Na modelu není dovoleno v přestávkách cokoliv měnit a není dovoleno ani započít či dokončit již započatou výměnu dílů! Veškeré opravy, tj. např: - výměny motorů, kol, převodů, kartáčů je možno provádět pouze v jízdním čase!
3.4. Délka závodu
Kategorie Š 130 2 x 6 x 5min., 8 x 3,75 min.
Kategorie F1/24, LMP 6x2,5 nebo 8x2min.
Vítězem závodu se stává závodník s nejvyšším počtem kol a metrů (dílů) dráhy. V případě shodnosti získávají oba stejné pořadí.
Kategorie Oldtimer
- kvalifikace – laptimer 1 min.
- startuje vždy 16 (12) závodníků (minimum je 9)
- jede se na 20 (12) jízd podle rozpisu používaného pro závody na ploché dráze
- závod se jezdí na čtyřech vnitřních drahách
- každý finalista absolvuje 5 (4) jízd na 12 kol
- za první místo ve finálové jízdě získává závodník 3 (2) body, další pak 2 (1), 1 (0) a 0
- vítězem závodu se stává závodník s nejvyšším počtem bodů, při rovnosti bodů na kterémkoli místě rozhoduje větší počet prvních míst, nelze-li rozhodnout, rozhoduje pořadí z kvalifikace
V případě, že se závodu zúčastní méně, než 12 (9) závodníků budou účastníci rozdělení dle počtu a průběžného pořadí do skupin, kde každý pojede 6x3 nebo 8x2min. První jízda startuje ze startovní čáry, další jízdy pak z místa, kde modely předchozí jízdu dokončily. Po poslední jízdě se k dosaženému počtu kol připočítají ujeté díly dráhy. Vítězem závodu se stane závodník s největším počtem kol a dílů dráhy.
3.5. Závod Š130
Závod bude rozdělen na dvě stejné samostatně hodnocené části a jeho délka je dle bodu 3.4.
Podle pořadí po první části se sestaví skupiny pro druhou část.
V přestávce mezi částmi závodu není možné na modelu pracovat. Po přejímce jsou modely v uzavřeném depu a závodníkům se vydají pouze před jízdou každé části závodu. Po skončení rozjížděk se modely vrací do depa.
Jezdci za každou část závodu obdrží pomocné body, dle počtu účastníků s tím, že vítěz získá nejvíc a každý další o jeden bod méně. Celkovým vítězem závodu se stává jezdec, který získá v součtu za obě části nejvíce pomocných bodů. V případě rovnosti pomocných bodů rozhoduje mezi těmito jezdci součet najetých kol z obou částí závodu.
4. Stavební pravidla
4.1. Společná ustanovení
4.1.1 Všechna kola musí být opatřena pneumatikami z pružného materiálu.
4.1.2 Pneumatiky předních kol musí mít černou barvu. Musí být umístěny na podvozku kolmo k rovině dráhy s tolerancí 10°.
4.1.3 Model musí být opatřen jedním vodítkem o maximální délce 27 mm, které při pohledu na model shora nesmí přesahovat přes přední hranu karoserie.
4.1.4 Karoserie musí být realisticky vystřižena, není povolena úprava tvaru a rozměrů. Je zakázáno použít přídavné aerodynamické prvky. Na karoserii smí být udělány otvory pouze v místech odpovídající skutečné předloze. Přední a zadní část karoserie nesmí být zkrácena.
4.1.5 Model musí být realistickým způsobem barevně povrchově upraven včetně realistického barevného provedení různých detailů a dílů modelu. Všechna okna musí být průhledná. Světla mohou být průhledná. Ostatní plochy karoserie musí být nabarveny.
4.1.6 Každý model musí být opatřen minimálně třemi startovními čísly o minimální velikosti 7 mm. Startovní čísla musí být na model nalepena nebo nastříkána. Za označení se nepovažuje popis startovního čísla fixem apod.
4.1.7 Model musí být během závodu ze spodu na podvozku čitelně označen příjmením, popř. jménem závodníka.
4.1.8 Každý model musí být vybaven trojrozměrnou barevně upravenou figurkou řidiče v odpovídajícím měřítku. Tato figurka musí sestávat minimálně z hlavy, horní části těla s pažemi a segmentem volantu a musí být umístěna v modelu na správném místě, tak, aby nebyl viditelný motor a podvozek při pohledu shora.
4.1.9 Karoserie modelu musí zakrývat celý podvozek a model při pohledu shora musí být v celém půdorysu neprůhledný.
4.1.10 Všechny modely musí být zhotoveny takovým způsobem, aby svým zpracováním neohrožovali provoz na autodráze a práci nasazovačů.
4.1.11 Měření světlosti modelu se provádí zásadně při přiléhajících kartáčích.
4.1.12 Všechna společná ustanovení mohou být upřesněna u pravidel dané kategorie.
4.2. Kategorie Š 130
Polomakety prototypů a sportovních vozů v měřítku 1/24.
4.2.1 Karoserie
Jsou povoleny lexanové karoserie tl.0,01 inch. Škoda 130 RS-ATT 1901a karoserie BPA 090. V karoserii je zakázáno dělat otvory, prořezy, výřezy (větrací a nasávací otvory, okna a podobně). Musí být vybavena trojrozměrným pilotem s interiérem ATT 1902, popř. interiér od výrobce Standa Němec.
Dále musí být vybavena povinnými detaily: zrcátka a výfuk (3D), stěrač, kliky, přední a zadní mřížka chlazení, mřížka chlazení na zadním krytu motoru, přední a zadní světla (samolepky).
Zbarvení karoserie je libovolné, ale mělo být reálné, dle retro závodních vozů!!!!!! Barva karoserie nesmí v žádném místě prosvítat (kromě prosklení). Na karoserii musí být minimálně 10 obtisků „sponzorů“.
Maximální šířka karoserie v nejširším místě 76 mm.
Rozměry karoserie:
4.2.2 Podvozek
Libovolný, nejsou povoleny podvozky z 3D tiskáren. Žádná část podvozku nesmí přesahovat přes karoserii. Podvozek lze opatřit závažím (nesmí přesahovat jeho obrys) lepeným shora na díly podvozku, rovněž je možné jej přelepovat páskou.
Minimální váha celého modelu 95 g.
4.2.3 Motory
JK Hawk Retro, JK Hawk 7, pouze s kluznými ložisky, bez jakýchkoliv úprav. Současně je možno použít motor DoSlot BRUSHLESS 1105 - KV4000.
4.2.4. Převod
64 pitch - 48 zubů, pastorek 9 nebo 10 zubů
4.2.5 Rozměry
Zadní osa musí být nedělená plného průřezu 3/32“
Přední osa musí být nedělená plného průřezu 3/32“ popřípadě 2 mm
Přední kola: |
- světlost mezi měřící deskou a koly max. 0,6 mm |
|
- min. šířka |
6 mm |
|
- min. průměr |
22 mm |
|
- - max. celková šířka přes kola |
70 mm |
Zadní kola: |
- max. šířka |
12 mm |
|
- min. průměr |
22 mm |
|
- - max. celková šířka přes kola |
73 mm |
Světlost: |
- min.1,4 mm v celé délce modelu, 0,8 pod převodem a motorem. |
4.3. Kategorie Oldtimer Le Mans, Can Am
4.3.1 Karoserie
Materiál libovolný /stavebnice hardplast, komerční výrobek, hračka, epoxy, rezin
Měřítko M1:24, M1:25
Karoserie „vlastní výroby“ musí odpovídat stavebnímu plánku s tolerancí -5%
Musí být vybavena interiérem, 3D pilotem a všemi detaily (zrcátka, výfuky, převodovka…)
Zbarvení modelu by mělo odpovídat originálu.
Maximální šířka 85 mm (výjimka Porsche 917 spyder)
4.3.2 Podvozek
Libovolný šroubovací, na podvozku nesmí být nic letovaného, naletované mohou být pouze kabely od motoru k vodítku a pastorek.
4.3.3 Motory
JK Hawk Retro, JK Hawk 7, pouze s kluznými ložisky, bez jakýchkoliv úprav.
4.3.4 Převod
Modul 0,5 nebo 48 pitch.
4.3.5 Rozměry
Průměr přední a zadní plné hřídele 3 mm
Maximální celková šířka přes kola 79 mm
Přední kola: |
- světlost mezi měřící deskou a koly max. 0,6 mm |
|
- min. šířka |
8 mm |
|
- min. průměr |
23 mm |
|
- přední osa nedělená |
|
Zadní kola: |
- max. šířka |
16 mm |
|
- min. průměr |
25 mm |
Světlost: |
- min.1,4 mm v celé délce modelu, 0,8 pod převodem a motorem. |
4.4 Kategorie F1/24
4.4.1 Karoserie
Jsou povoleny pouze lexanové karoserie výrobce JK produkt F1/ Indy Narrow IRL Dallara kat.číslo - B5B tl. 0,10 inch. Zbarvení musí být co nejpřesnější dle originálu monopostu, včetně reklam s vybarveným pilotem, který je od výrobce součástí karoserie (nesmí se vyřezávat, prořezávat a podobně)
Maximální výška modelu v místě zadního křídla 32 mm, měřeno od spodní hrany podvozku.
4.4.2 Podvozek
Je povolen je pouze Cheetah F1/Indy chassis kit Narrow kat. číslo-C30
Podvozky nelze nijak upravovat (ohýbání, zvětšení otvorů). Je zakázáno použít hliníkové bočnice.
Podvozek lze opatřit závažím (nesmí přesahovat jeho obrys) lepeným shora na díly podvozku, rovněž je možné jej přelepovat páskou.
Jsou povolena kuličková ložiska.
Přední osa může být libovolného průměru, nedělená a plného průřezu.
Zadní osa musí být plného průřezu 3/32“.
Minimální vzdálenost horní hrany zadní osy a spodku podvozku 8,9 mm.
Trubičky na špendlíky musí být přiletované na pevno.
4.4.3 Motor
JK Hawk Retro, JK Hawk 7, JK Hawk 9 s kluznými i kuličkovými ložisky, bez jakýchkoliv úprav.
4.4.4 Převod
Pouze povinný 64 pitch 39 zubů, pastorek 10 z
4.4.5 Rozměry
Přední kola: |
- musí přesahovat pod úroveň podvozku |
|
- min. šířka |
8 mm |
|
- min. průměr |
17 mm |
|
- max. celková šířka přes přední kola 83 mm |
Zadní kola: |
- max. šířka |
20 mm., +/- 0,3 mm |
|
- max. celková šířka přes zadní kola 83 mm |
Světlost: |
- min. světlost mezi zadními koly 1,0 mm |
4.5 Kategorie LMP
4.5.1 Karoserie
Jsou povoleny pouze lexanové karoserie výrobce JK produkt LMP tl. 0,10 inch. Zbarvení včetně dekálú musí být dle originálu výrobce JK. Musí být vybavena 3D pilotem.
Minimální výška předního spojleru je 1 mm.
Maximální výška modelu v místě zadního křídla 38 mm, měřeno od spodní hrany podvozku.
4.4.2 Podvozek
Povolené jsou všechny varianty podvozků pro PR/24 (tzv. plechovka)
Je zakázáno použít hliníkové bočnice.
Podvozky nelze nijak upravovat (ohýbání, zvětšení otvorů).
Podvozek lze opatřit závažím (nesmí přesahovat jeho obrys) lepeným shora na díly podvozku, rovněž je možné jej přelepovat páskou.
Jsou povolena kuličková ložiska.
Přední osa může být libovolného průměru, nedělená a plného průřezu.
Zadní osa musí být plného průřezu 3/32“.
Minimální vzdálenost horní hrany zadní osy a spodku podvozku 8,7 mm.
Trubičky na špendlíky musí být přiletované na pevno.
4.4.3 Motor
JK Hawk Retro, JK Hawk 7, JK Hawk 9 s kluznými i kuličkovými ložisky, bez jakýchkoliv úprav.
4.4.4 Převod
Pouze povinný 64 pitch 36 zubů, pastorek 10 z
4.4.5 Rozměry
Přední kola mohou být nalepená na karoserii
Zadní kola: |
- max. šířka |
20 mm., +/- 0,3 mm |
|
- max. celková šířka přes zadní kola 83 mm |
Světlost: |
- min. světlost mezi zadními koly 0,8 mm |
5. E-mailové adresy, kontaktní telefony
Jaroslav Švanda, Brno, svanda.jar@seznam.cz, 602 103 901
Rostislav Sedlařík, Klokočov, rostislav.sedlarik@seznam.cz, 604 672 381
Kamil Klapka, Zlín, kamil.klapka@sophics.cz, 603 746 472
Jiří Nováček, Jihlava, novacek@railservis.cz, 602 574 486
Pravidla sestavil dle připomínek zástupců klubů v lednu a březnu 2024 J. Švanda v. r.
Propozice ke stažení zde
|
|
|
|