Počátek stavby první autodráhy v DPM v Brně Lužánkách se datuje rokem
1964. Do provozu pak byla uvedena roku 1965. Jejím zakladatelem a současně
prvním předsedou klubu AMC 1 se stal pan Křipač, který po dohodě s
vedením DPM Lužánky získal prostor v přísálí, kde začal s malou
partou nadšenců stavět čtyřproudou stolní autodráhu. Členská základna
se velmi rychle rozšířila na zhruba 80 členů. Jelikož automodelářství
bylo jednou z modelářských odborností, muselo být zařazeno pod
SVAZARM, což také umožnilo pořádat soutěže jako bylo mistrovství
ČSSR. Hnací silou i příkladem pro tehdejší automodeláře byli
piloti F1 a jejich automobily. Každý z nich chtěl vlastnit některý
z těchto modelů, třebaže jen v měřítku 1:24 či 1:32. Na autodráhách
v ČSSR jezdily makety takřka k nerozeznání od automobilů jezdících
na silnici. Bylo zde možné vidět vše, maketami formulí 1 počínaje
a historickými automobily konče. V této době závisel veškerý úspěch
na zručnosti jednotlivce, jelikož vyjma motoru si automodelář musel
veškeré části pro svůj model vyrobit sám.
První autodráha klubu AMC Brno 1 byla konstruována jako stůl na
kovových nohou, se zhruba třiceticentimetrovým
převýšením z důvodu konstrukce mostu. Byla vybavena automatickým
počítáním kol, pomocí krokových stykačů z telefonních ústředen
a přerušeným úsekem vodičů na drážkách. Čas se měřil
elektrickými stopkami. Délka autodráhy byla 24,5m a její technické
vybavení plně odpovídalo trendu tehdejší doby. Na této autodráze
se uspořádaly desítky mistrovských a postupových a klubových soutěží.
Již v těchto letech patřili členové AMC Brno 1 k republikové špičce.
V roce 1966 se stal, po odchodu pana Křipače, předsedou AMC Brno 1
pan Miloš Hanák, který tuto funkci zastával až do roku 1972, kdy se
z důvodů reorganizace v DPM, AMC Brno 1 rozdělil na dva kluby, a to
AMC Brno 1 a AMC Brno 4. Od této doby se klub v DPM nazýval AMC Brno
4. Jeho předsedou se stal pan Váňo, jenž tuto funkci vykonával až
do roku 1973.
Již v roce 1970 se začala připravovat v DPM sklepní místnost
pro koncepčně novou, plně automatizovanou autodráhu. Návrh
konstrukce a tvar autodráhy byl společným dílem členů klubu. V pořadí
druhá dráha AMC Brno 4 byla revoluční svojí konstrukcí. Byl to
pruh dráhy na kovových nohou v délce 42,5 m. Počítání kol bylo
zajišťováno za pomoci fotodiod, stykačů RP20 a počítači impulsů.
Čas se měřil čtyřmi elektronickými stopkami. Dále bylo u této
autodráhy možné přepínat posty závodníků na panelu rozhodčích.
Přepínání drah z tohoto panelu mělo tu výhodu, že závodník
nemusel přecházet z boxu do boxu, ale zůstával na místě. Závodník
mohl rovněž ze svého boxu přepínat napětí od 6 do 16V a
kontrolovat najetá kola. Tato autodráha měla ještě jedno prvenství
v konstrukci - u zdrojů bylo již využito 380 V. V roce 1979 byla
autodráha vybavena profesionální elektronikou a výsledky se
zobrazovaly na velkoplošném panelu. To dosud neměla žádná dráha v
ČSSR. Autodráha předběhla svou dobu a pokud by byla konstruována
jako dráha osmiproudá, byla by asi i dnes kvalitní autodráhou.
V roce 1990 byl zrušen SVAZARM a s ním i mnoho modelářských klubů.
Mezi nimi také druhý brněnský klub AMC Brno 2. Tento osud ale naštěstí
nepotkal AMC Brno 4 a členové obou klubů se rozhodli spojit a používat
společný název SRC BRNO.
V březnu 1993 bylo nutno zrekonstruovat
rozpadající se podlahu pod autodráhou. Rekonstrukce podlahy se zdařila,
autodráha však byla natolik poškozena, že se členové klubu, pod
vedením pana Viktora Lakomého, rozhodli postavit již třetí autodráhu
- tentokrát osmiproudou o celkové délce 32 m. Návrh konstrukce a
tvar auotdráhy byl opět společným dílem členů klubu. Její provoz
byl po téměř 1,5 roce a po odpracování takřka 3000 hodin slavnostně
zahájen 11. listopadu 1994. Spouštění autodráhy a ovládání dalších
prvků řídil a kontroloval počítač, který byl umístěn na pultu
rozhodčích. Zobrazování výsledků bylo přenášeno na televizor,
který byl zavěšen na dohled jezdícím závodníkům. Počítání
kol zabezpečovaly fototranzistory, které však byly z důvodu nepřesnosti,
nahrazeny v roce 2001 systémem Spytech Race Manager.
Počátkem roku
2006 byli členové SRC Brno vedením Centra volného času v Lužánkách
informováni o tom, že činnost klubu bude k 30.6.2007 ukončena. V návaznosti
na tuto informaci proběhla mnohá jednání a výpověď z "našich"
prostor se nám podařilo oddálit až do 1.4.2008, kdy historie klubu měla
po více než 44 letech skončit.
Již koncem roku 2007 se nám však díky laskavosti firmy Automedia s.r.o.
podařilo zajistit nové prostory, které jsme od listopadu 2007 změnili
téměř k nepoznání a kam jsme v březnu 2008 (po rozřezání na 10 kusů) naši
autodráhu přestěhovali. Současně bylo rozhodnuto, že během „rekonstrukce“
bude délka autodráhy prodloužena na 35,5 metru. Provoz na dráze byl po 14
měsících usilovné práce a po odpracování téměř 2300 hodin znovu zahájen v
červnu 2009. Od této doby bylo na autodráze uspořádáno velké množství závodů
a současně nové prostory přinesly také i nové kategorie. „Komerčkami“ se dnes
zabývají téměř všichni členové současného klubu. A tak jsme si mohli třikrát
vyzkoušet i atmosféru 24 hodinového závodu, kdy v prvním a ve třetím ročníku
zvítězila domácí posádka dokonce ve světovém rekordu! V roce 2014 jsme společně
oslavili i 50-ti leté jubileum automodelářství v Brně a zdálo se, že další
klubová historie bude bez starostí.....
Bohužel však koncem roku 2015 společnost Automedia s.r.o. ukončila spolupráci
s automobilkou Škoda a začátkem roku 2016 ukončila svoji činnost úplně.
Přichází nový majitel a s ním další výpověď z “našich” prostor, tentokrát
k 1.1.2017 a opět rozhodování co dál?! Po mnoha jednáních, nabídkách a
prohlídkách se nám díky laskavosti společnosti Teplárny Brno,a.s. podařilo
zajistit nové prostory, na zcela nové adrese, které jsme od listopadu 2016
změnili k “obrazu svému”. Současně se členové klubu rozhodli, že do tohoto
prostoru postaví v pořadí již čtvrtou brněnskou, tentokrát šestiproudou
dráhu a to v délce přes 40 metrů. Pro stavbu této dráhy jsme se rozhodli
využít pomoci a zkušeností našeho rakouského přítele Thomase Trantury,
který má se stavbou současných autodrah bohaté zkušenosti. A tak po
odpracování dalších cca 1400 hodin začínáme slavnostním zahájením provozu
31. srpna 2017 psát novou historii brněnského automodelářství. Pokud Vás
nová autodráha zajímá, přijďte se podívat jak se nám podařila.....
J. Švanda
|